Dag 2: Alcatraz

3 augustus 2018 - Alcatraz, California, Verenigde Staten

03/08/2018

Vandaag gingen we een hele bekende gevangenis bezoeken: Alcatraz! Dit eiland in de baai van San Francisco was ooit zwaar beveiligd. De gevangenis is inmiddels gesloten, maar zowel de gevangenis als de omgeving zijn goed bewaard gebleven.

Voordat we bij Alcatraz konden komen moesten we eerst met de metro naar Pier 33, hier lag de haven waar je kon opstappen en vanaf hier vertrekken de boten naar het gevangeniseiland. Het is een korte maar leuke boottocht. In de verte is ook de Golden Gate Bridge zichtbaar. Hoe dichter we met de boot bij Alcatraz kwamen, hoe meer het opviel dat het best een groot eiland is. Zelf dacht ik dat het alleen uit een gevangenis bestond maar het lijkt wel een soort dorp.

Eenmaal aangekomen op het eiland begonnen we met een audiotour.  Je loopt door de ontvangstruimtes en celcomplexen waar ook de gevangenen binnenkwamen en zaten, compleet met douches en stapels overalls. Je kunt je bijna voorstellen dat je zelf wordt weggeleid voor een gevangenisstraf in Alcatraz..

De audiotour duurde ongeveer 45 minuten en tijdens de tour werd verteld welke route je moest lopen. Tijdens het luisteren hoorde je de verhalen van ex-gevangenen over hoe het er aan toe ging in die gevangenis, ook werd er informatie gegeven over de ruimte waar je op dat moment was. Ik vond de audiotour erg interessant.

Tijdens de tour zie je lege cellen en probeer je je voor te stellen hoe het geweest moest zijn voor die gevangenen... Zelf toen ik het eiland op kwam dacht ik, oh nou het lijkt me eigenlijk hartstikke leuk om hier in een cel te zitten op zo’n mooi eiland haha. Lekker mooi uitzicht vanaf je cel, wat wil je nog meer. 😝Wel ben ik een beetje van gedachte veranderd hoor na de audiotour en de vertelde verhalen van de ex-gevangenen over hoe het er werkelijk aan toeging.

Veel van de gevangenis was echt nog in oude staat.  Zo was bijvoorbeeld het messenblok in de keuken te zien. De bewakers hadden alle messen die voor de keuken beschikbaar waren op de muur gehangen en hadden ieder mes overgetrokken zodat er een afdruk was van de vormen van alle messen,  en was het voor bewakers direct zichtbaar als er messen ontbraken.

Wat ik ook erg verrassend vond om te horen was dat er op Alcatraz bewakers met hun gezinnen woonden. Kun je het je voorstellen, je zit als kind lekker te spelen buiten terwijl op 30 meter afstand een gevangenis met de grootste criminelen zit? Ik zou hartstikke bang zijn als ik daar zou wonen. Straks staat er ineens een ontsnapte crimineel in je keuken ofso😂

Na het bezoek van Alcatraz gingen we weer met de boot terug en bezochten we Pier 39 en Fishermanswarf.

Fishermanswarf  leek echt heel erg op de kerstmarkt in Duitsland! Ontzettend veel winkels en restaurants en leuke versiering. Wat  Pier 39 echt zo bijzonder maakt was dat er zeehonden waren die je kon zien op een steenworp afstand.

Rond half 5 gingen we vanaf Pier 39 naar China Town wandelen, en rara wat was er zo ontzettend veel te zien? Chinezen! Logisch ook, de naam van de stad zegt het al.  T leek wel alsof heel China losgelaten was hier haha. Er waren heel veel marktkramen met bijvoorbeeld varkensneuzen en andere dieren die je kon kopen, hebben wij niet gedaan hoor. Later op de avond ben ik nog even met mijn moeder een paar winkels in geweest ( mijn vader en broer wilden niet mee met shoppen, snap ik). Daarna zijn we weer teruggegaan naar het hotel en hebben we de koffers weer klaargemaakt voor vertrek, want morgen moeten we al  rond 8 uur de camper ophalen en begint onze reis naar Santa Cruz.

Beyee!

ps: gemaakte foto’s staan onder het kopje “foto’s “